Tid

Började läsa om tid och efter att ha tittat lite på
definitioner inom
Biologi Fysik
Matematik Filosofi
Religion Astronomi
Historia Litteratur
(sådär minst 200 års intensiva studier genomfört på 20 minuter)
kom jag fram till att jag visste alltihopa redan.

image102

Upplevelsen av tid är subjektiv - det är min tid, inte din.

Nu är gränsen mellan förflutet och framtiden - självklart, nu kommer före sedan och efter förut.

Nuet förändras ständigt och tycks röra sig i riktning mot framtiden - inte säkert dock, den kan gå i cirkel eller baklänges eller varför inte i spiralform.

Tid kan definieras som avståndet mellan händelser - mellan för en stund sen och det som snart blir snart finns ett avstånd som vi kallar tid lixom...


Stjärna



″Forever is composed of nows.″
Emily Dickinson

″Tiden är en illusion, och lunchtid i dubbel grad″
Douglas Adams, Liftarens guide till galaxen.

″Tiden är alltid ny, och därför tidlös″
Jiddu Krishnamurti

″Tiden är det som hindrar allt från att hända på en gång.
Rummet är det som hindrar allt från att hända mej.″
John Wheeler

Får nog säga som ryske författaren, schackspelaren och fjärilssamlaren
Vladimir Nabokov :

Jag erkänner: Jag tror inte på tiden


Dessutom tickar också den biologiska klockan vilket är något helt annat. Eller?








Kommentarer
Postat av: En liten tant

Aah! vilka bra citat om tid - de ska jag tugga länge på. Tack!

Postat av: millroll

Får en tidsresenär lägga sig i ? ;-)
Jag tror att tiden går runt, runt eftersom den alltid kommer tillbaka, men aldrig kommer fram...typ. Som klockan. Fast den biologiska klockan vet jag inte riktigt hur den funkar. Inte min i alla fall.

Trevligt att hitta dig här, i alla fall. Lång tid har gått sen sist, frågan är bara hur. =)

2007-12-11 @ 16:41:38
URL: http://newmill.spaces.live.com/
Postat av: Sebastian

Den tid som är nu tid nu, är dock redan då tid för framtiden. samtidigt som den är framtid för dåtiden.

eller?



på samma sätt som min position i mitten utav rummet är i mitten, samtidigt som den är till vänster för han som står till höger om mig, och är till höger för han som står till vänster om mig.



resonerar man på det sättet så kommer man ju fram till att tiden egentligen inte har någon riktning utan existerar i all tid samtidigt.



eller vad tycker du?

2008-11-12 @ 23:01:09
URL: http://zebbze.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback