6 mars

Michelangelo
"The Hand of God extended to Adam" är en av
Michelangelo’s mest berömda målningar.

 

Dagens namn är Ebba och Ebbe.
Ebba är kortform av ett forntyskt namn, medan Ebbe är en förkortning av det nordiska namnet Esbjörn.

Denna dag i historien
6 mars år
  • 1475 föddes Michelangelo, italiensk målare, skulptör och arkitekt och vetenskapsman. Han blev hela 89 år och fortsatte arbeta till sex dagar före sin död år 1564.
  • 1619 föddes Cyrano de Bergerac, fransk poet.
  • 1850 föddes Victoria Benedictsson, svensk författare.
  • 1928 föddes Gabriel García Márquez colombiansk-mexikansk författare. 
Sin första bok, La hojarasca (Virvlande löv, 1955) skrev García Márquez nattetid samtidigt som han arbetade. Trots att han blev välkänd som journalist fanns inget intresse för hans böcker förrän 1967 då Hundra år av ensamhet (Cien años de soledad) utkom. Den blev en succé, och 1982 fick han nobelpris i litteratur.
García om rättstavning:
”1997 vid en internationell konferens om spanskan i Zacatecas (Mexiko) sade han:
’Låt rättstavningen gå i graven eller ge den åtminstone pension,’ vidare
’Förenkla grammatiken innan den gör oss alla förenklade’.
Gemene man behöver inte hålla sig till ortografiska regler och akademikerna skulle inte få sätta ut regler för språkets utveckling. Författarna har rättstavning som ett verktyg men för vanligt folk borde det ej vara tvång. Själv skulle Gabriel Garcia Marques aldrig klara en test i rättskrivning, erkände han, nobelpristagaren i litteratur.”
Mycket intressant om Gabriel José García Márquez finns också att läsa här.

Idag firas
  • Nationaldag i Ghana
  • Foundation Day på Norfolk Island. Ön Norfolk ligger mellan Australien och Nya Zeeland, ca 1600 km öster om Sydney. Ön var obebodd när kapten James Cook kom dit 1774 och såg möjligheten att tjäna pengar genom att tillverka master av de pinjeträden. Mellan 1788 och 1855 var ön periodvis en straffkoloni. 1894 började invånare på den överbefolkade ön Pitcairn att flytta dit. Dessa Pitcairn-bor var ättlingar till myteristerna från Bounty som seglade från Tahiti till Pitcairn 1790. Bounty var ett brittiskt skepp som 1787 avseglade från England till Tahiti, På vägen tillbaka gjorde manskapet uppror och slog sig ned på den då obebodda ön Pitcairn tillsammans med sina Tahitiska hustrur. 
  • Alamo Day i USA (= Texas Independence Day) Årsdag till minnet av en massaker år 1836 i Alamo, Texas. Fortet i Alamo hölls av ca 150 frivilliga, däribland Davy Crocket och James Bowie. I cirka två veckor var de belägrade av tusentals soldater som till slut intog fortet. Endast 15 kvinnor och barn överlevde.

Udda firande idag:
  • Roliga fakta om namn – dag
  • Tandläkarens dag
  • Frusen mat - dag

Firarveckor - Idag börjar:
6-10 mars
  • Hjälp någon att se – veckan (Då förmodar jag det avses skillnaden mellan att verkligen se och att bara titta, jag har inte kollat det här.)
6-12 mars
  • Cheerleading – veckan (har vi något svenskt ord för cheerleader?)
  • Skolmats-veckan (School Breakfast Week)
  • Dagstidningar - i - undervisningen-veckan
Glöm inte bort att det är den här veckan vi ska skjuta upp saker!
Det är
  •  Uppskjuta (eller förhala) saker – veckan               
Klicka här för att komma tillbaka till början

Kommentarer
Postat av: Aniara

"Remember Alamo", ja.
Fast kommer lite svagt uhåg nått Leno-program (tror jag) då de ägnade sig att gå ut på gatorna och ställa frågor till amerikanare och nää, verkade inte vara många trottoar-flanörer, som visst vad Alamo var.
Konstigt! Hade faktiskt fått uppfattningen att det var en sån där riktigt amerikansk "komma-ihåg-dag".
Kanske bara gäller i Texas?

Tandläkar-dan skippar vi va?
;-)

Postat av: Anonym

Det var ju intressant det där med Gabrielpojken (samma år som jag). Jag förstår hans irritation men inte hans bevekelsegrunder för att pensionera rättstavningen. För övrigt umgicks jag med tofslärkan på en meters avstånd i dag. Och så har min mamma namnsdag.

Larsapojken

2006-03-06 @ 18:26:30
Postat av: Rolle

Nu har jag lite kommentarer till namn igen. Har inte Ibbe namnsdag också? Och de som heter Eberhardt, brukar inte de kallas Ebbe?
Och de som firar Ghanas nationaldag, kallas de "ghaneser"?

2006-03-06 @ 18:36:22
URL: http://spaces.msn.com/mussepigg1948/
Postat av: Uffe

Angånde "uppskjuta saker-veckan". Vad jag har väntat, äntligen är det min vecka. Att skjuta upp saker är det jag är bäst på! Har man tur faller saken i glömska och behöver inte göras alls.

När jag tänker efter kanske det är det enda jag är riktigt bra på.

2006-03-06 @ 18:52:22
URL: http://ufan.blogg.se
Postat av: Anki

Vovv Vovv sa Ebbha när jag trängde mig in här, hon läste att du visste att hon hade namnsdag idag, men hon har inte fått någon hälsning...hon är ledsen..

Personligen tycker jag det är skönt att du håller reda på så mycket, då slipper jag, om de är något jag undrar så där, vem som har namnsdag, var de är för vecka osv, ja då slinker jag bara in till dig...mitt egna nya uppslagsverk....perfekt
Oh du....ha det!!!!!!!
Kram Anki

2006-03-06 @ 19:32:05
URL: http://spaces.msn.com/antipeters/
Postat av: Lillatanta

Ja då har man fått lära sej en hel del här i dag igen.Du är super härlig som ger oss all denna infomation.Om jag inte hittar något att fira så skuttar jag in här och genast hittar jag en anledning till fest och firande .Toppen en grå trist dag.
Så tack för din fina blogg.

2006-03-07 @ 11:03:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback