Om tappade gnistor och lite till

Idag börjar den internationella flirt-veckan!  Blinkie Hello

När jag låg i badet passade jag på att fundera lite. (jo, det händer att jag gör det!) Då kom jag ihåg ett citat från Laila Wikström:
”tappade gnistor är till för att hittas”
Det stod på ett kort jag fick av kollegor för några år sedan. Jag fortsätter tappa gnistan, alldeles för ofta. Inte hittar jag den igen heller. Istället drabbas jag av olika gnistor som är väldigt svaga och kortlivade.
Så dök tanken upp på något jag måste hört som barn ”det ena du vill, det andra du skall”. Låter tråkigt och bra men var kommer det uttrycket ifrån? Jag slog upp det – i en bok av papper, ni vet, det finns såna.
Så här ska det vara:
”Det ena du vill, det andra du skall, så plägar det gå i dylika fall.” Det lär vara så att, drottning Kristina av Holstein-Gottorp, Gustav II Adolfs mor, skrev de orden i rimfrosten på ett fönster i Stockholms slott. De var avsedda för Ebba Brahe som ville gifta sig med Gustav II Adolf, något som drottningen ogillade. Ebba ska ha ristat ett svar med en diamantring: ”Jag är förnöjd med lotten min. Och tackar Gud för nåden sin.”
(Källa: Bevingat av Hellsing, Hellquist Hallengren, 2000)
Ebba visste vad hon ville.
Mitt problem är snarare att jag inte vet vad jag vill. Alltså låter jag bara det som händer hända, utan att jag gör något åt det. Det blir kanske mera riktigt om jag säger att det finns mycket jag vill, men jag tappar gnistan så fort något påbörjas, eller jag kan helt enkelt inte välja så jag gör ingenting. Låter mig blåsas iväg åt det håll vinden blåser utan att hålla fast vid något.
Hoppjerka eller vindflöjel kallades sådana människor förr. Bortsett från att jag slutat hoppa – jag sitter stilla och låter tiden och möjligheterna dra förbi.
Alltså: Vad vill jag?
Ett svar på den frågan behöver jag hitta. Då kommer gnistan tillbaka självmant.

Det är måndag idag – månens dag. Varför måndag heter måndag kan du läsa om
här

Det finns meditativa texter avsedda för varje dag i veckan. Dagens text att fundera över handlar om talet, hur vi använder orden:
”Endast det som har mening och betydelse ska komma över läpparna… Varje tal för talets egen skull som tidsfördriv är i den bemärkelsen skadlig… "

Hela texten finns här här
Kontentan blir väl:  Snacka inte så mycket skit!Ros

Imorgon är det Valentin och Alla hjärtans dag. För alla pysselsugna finns det fina idéer hos Husmusen .

Varför vi har Alla Hjärtans Dag kan man ju undra. Egentligen. Fortsätter undra en stund till –
nu har jag inte tid här längre.


Klicka här för att komma tillbaka till början

Kommentarer
Postat av: Tonårsmorsa

Varför alla hjärtans dag? Har väl något med Valentin att göra, va? men mysigt är det i alla fall att få slänga runt lite extra kärlek! Kram!

Postat av: Nicholas Bourbaki

Finns det "alla hjärnors dag"?
*flirt*

2006-02-13 @ 16:42:45
Postat av: Anna-Lys

"När jag låg i badet passade jag på att fundera lite. (jo, det händer att jag gör det!)"

Fundelerar lite ovanpå detta ;-) Det händer alltså att du ligger i badet ... för du kan bara inte mena tvärtom ... för fundera gör du jämt ... i alla fall här på space ;-)

Valentine dagen är bra OM det inte bara fokuseras på föräldrar och käraste ety allt för många har ej något av dessa! Lika dumt som julen är för dem som inga pengar till ens mat har.

Jag har redan fått min lilla Valentin-present ... en kärleksfullt röd läderplånbok ... han vill kanske pika mig för min slösaktighet ;-) Rart i alla fall :-))

Kramen,
Anna-Lys
mitt i sportlovsaktiviteter

2006-02-13 @ 17:52:18
URL: http://spaces.msn.com/members/Anna-Lys/
Postat av: Bia

Hej på dig! Jag väckte dig väl inte..? :) Himla grann blogg du skaffat dig! Aha...är det flirtvecka nu! Hmmm...njaee...jag har nog flirtat färdigt, tror jag! :)
Jag gjorde en liten knapp och länkade till dig från min sida, hoppas det är okej!

Sov vidare nu och vakna pigg som en mört i morgon bitti!

2006-02-13 @ 23:56:49
URL: http://bia.just.nu
Postat av: Amaltea

Svårt det därmed att komma loss ibland...det är ju just beslutet som ska till....att gå från tanke till handling...ibland är det så segt här med...då blir det till sist långa listan "Måste göras" ....har man levt för lång tid under devisen "skjut upp allt du kan till morgondagen" blir det faen i mig bråttom ibland för att komma i fatt :-)

2006-02-15 @ 09:28:35
URL: http://spaces.msn.com/sinnesro

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback