9 februari

Idag är den tionde dagen av den shiamuslimska högtiden Ashoura.
Ashoura var ursprungligen menad att vara Hocein’s, profetens barnbarn, dödsdag.
Denna helg har dock blivit något av ett nyårsfirande eller Mardigras för barnen.

Jag tror på vikten av att respektera
andra människors religiösa tro, politiska åsikt, livsåskådning och så vidare.
Att visa sådan respekt innebär inte att jag accepterar, eller instämmer i, alla andra människors åsikter.
Alla ska ha rätt att tänka, tycka, tro vad de vill.

Mitt enda förbehåll är detta:
Handla inte på ett sådant sätt att Du skadar andra människor, och det gäller såväl fysiskt, psykiskt som själsligt – eller andligt om det är ett ordval som passar bättre.
Inte heller accepterar jag ett handlande som hindrar andra människor från att uttrycka sin tro, åsikt osv.

Om vi alla, ömsesidigt, oavsett tro, åsikt, livsåskådning osv, klarar av att visa den respekten mot varandra närmar vi oss möjligheten till en verklig förståelse.
Vi är alla lika. Vi är alla samma.
Om vi människor vill.
Om Gud vill.
Inshallah.


Ashoura firas i
Comoros, Iraq, Lebanon, Pakistan, Saudi Arabia, Somalia Algeria, Bahrain, United Arab Emirates
Afghanistan firar Ashura  (Martyrdom of Imam Hussain)
Feast of St. Maron är det i Libanon


Lila Avdelare


Dagens namn är Fanny och Franciska
Fanny är engelsk feminin form av mansnamnet Francis och kan tolkas ungefär som "fransk flicka". (Fransiscus betyder 'den franske' eller 'fransman')

Udda firande idag
Clean out your Computer Day – Precis vad jag försöker göra idag.

Toothache Day - Jag har inte tandvärk, beklagar de som eventuellt har drabbats av det just idag.

Develop Alternative Vices Day – jag väljer att översätta ’vice’ till ’lastbarhet’, ’olater’ och’fel.’
Passar alltså på att försöka utveckla några nya olater idag. Det kan bli kul!   
 
Get Firefox
jag återkommer när jag hinner..
Klicka här för att komma tillbaka till början
Andra bloggar om: Ashoura  Andra bloggar om: islam

Kommentarer
Postat av: Anki

Du är så HIMLA klok ju. Om jag bara vore hälften....eller en tredjedel....eller lite....
Tyvärr kan ju inte alla hålla sån koll på sin tro som du önskar, världen ser lite annolunda ut.
Tyvärr ....Men endå...god afton kära du..önskar Anki...som tror...

2006-02-09 @ 15:31:40
Postat av: Tonårsmorsa

Bra blogg!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback