6 februari

Att det var kyndelsmässodagen igår var det väl ingen som missade – eller är det bara jag som lägger märke till det eftersom jag har börjat intressera mig för alla konstiga dagar... tja, kanske det kanske. Kan inte minnas att jag någonsin tidigare har noterat det ;-)

Men idag!
Idag har Dorotea och Doris namnsdag.
Namnen Dorotea och Doris har grekiskt ursprung.
Dortotea är en femininform av Dorotheos, vilket är sammansatt av grekiska 'daron* som betyder 'gåva' och 'theo'. som betyder  'gud'.
Doris betyder "gåva" eller "från havet".

Ett par kända Dorisar är
grekiska mytologins Doris, en vacker, grönhårig havsnymf, en av okeaniderna. Dotter till Okeanos och Tethys, maka till Nereus, moder till femtio döttrar, de s.k. nereiderna.
och Doris i Jönsson-ligan, Dynamit-Harrys fästmö, som spelas av Birgitta Andersson

Alla Dorisar grattas bäst här! Eller hur?

Andra berömda  Dorisar är
Doris Day (eg. Doris Mary Ann von Kappelhoff)
Doris Funcke
Doris Lessing
Doris Svedlund
Doris Troy
Hello Doris
(det saknas en – vem? vem?... )

Några udda händelser som kan uppmärksammas idag är
Lame Duck Day
 Pay A Compliment Day
Dump Your "Significant Jerk" Day
Pay a Compliment Day.

Och hela veckan, 6-10 februari, kan vi fira
Funeral Service Education Week
Just Say No to Powerpoints Week
School Counseling Week
Freelance Writers Appreciation Week

Mera på allvar firas idag
  • Samernas nationaldag, gemensam för alla samer vare sig de bor i Sverige, Norge, Finland eller Ryssland. 
  • Nya Zeeland firar nationaldag idag - Waitangi Day
  • Det är första dagen av Sapporo Snow Festivali Japan. I år går den av stapeln 6 – 12 feb Dags att bygga snöskulpturer!

På Jamaica är det Bob Marley-dagen!
Egentligen firas det en hel vecka, 5-11 februari, i år med temat: Positiva vibrationer.

Music gonna teach them a lesson

Därför kommer här texten till ”Get up, stand up! ” skriven av Peter Tosh och Bob Marley.
Den här sången lär användas ibland av Amnesty International som en slags nationalsång eller hymn.

"Get Up, Stand Up, stand up for your right (3 times)
Get Up, Stand Up, don't give up the fight

Preacher man don't tell me heaven is under the earth
I know you don't know what life is really worth
Is not all that glitters in gold and
Half the story has never been told
So now you see the light, aay
Stand up for your right. Come on

Get Up, Stand Up, stand up for your right
Get Up, Stand Up, don't give up the fight
(Repeat)

Most people think great God will come from the sky
Take away ev'rything, and make ev'rybody feel high
But if you know what life is worth
You would look for yours on earth
And now you see the light
You stand up for your right, yeah!

Get Up, Stand Up, stand up for your right
Get Up, Stand Up, don't give up the fight
Get Up, Stand Up. Life is your right
So we can't give up the fight
Stand up for your right, Lord, Lord
Get Up, Stand Up. Keep on struggling on
Don't give up the fight
 
We're sick and tired of your ism and skism game
Die and go to heaven in Jesus' name, Lord
We know when we understand
Almighty God is a living man
You can fool some people sometimes
But you can't fool all the people all the time
So now we see the light
We gonna stand up for our right
 
So you'd better get up, stand up, stand up for your right
Get Up, Stand Up, don't give up the fight
Get Up, Stand Up, stand up for your right
Get Up, Stand Up, don't give up the fight"
 
Sjunga kan ni väl göra själva, melodin kan vi – kom igen nu!

Bob Marley föddes 6 feb 1945 och avled i lungcancer 11 maj 1981.

Klicka här för att komma tillbaka till början
Andra bloggar om: Bob Marley

Kommentarer
Postat av: Tonårsmorsa

Härligt med en Bob Marley text! Klart han ska hyllas! En legend! Blir rörd! Tack! Och en massa grattis till hallo Doris, förstås! Kram!

Postat av: Badaren

Ujj, här var det inte lätt att hitta inte.
Ja du dé här med att kommentera på msn är inte lätt dé inte. Jag försökte kopiera in en kommentar hos Anna, men dé var lögn i helvete. Skrev sen och gick därifrån... Vips så gick skiten in... ???
Funderar på att göra som CY, ta en månads semester från msn, dé vore kanske tom bra för mina franska.
Ha´re

2006-02-06 @ 10:24:34
Postat av: Badaren

Visst faen, ankhelvetet var dé ja, nä den är det ett elände att hålla koll på, han far ikring som en värsta häradsbetä... ja, och doppar sig... Den gottegrisen.

2006-02-06 @ 10:27:51
Postat av: Anna-karin

mm....den där dagen som du nämner den visste jag inte fanns..samt har ingen aning om vad det betyder..och någon Doris känner jag inte..men Bob Marley är bra..han känns när man lyssnar...hurra..kram

2006-02-06 @ 15:21:30
URL: http://anna-k67.blogspot.com
Postat av: Helena

Tack för den utförliga och lärorika genomgången av den 6:e februari! Vill bara tillägga att det är min födelsedag.
Kram

2006-02-06 @ 16:24:47
URL: http://helena-roth.blogspot.com
Postat av: Anna-Lys

Oj oj här var mycket att lära idag :-)) Tackar, Tackar ... rusar vidare till Hello Doris innan hennes namnsdag är över *fniss*
(så fint här är nu!!!!)

2006-02-06 @ 22:16:32
URL: http://spaces.msn.com/members/Anna-Lys/
Postat av: Ibbe

Kul med lite annorlunda space! - blir faktiskt lite avundsjuk..
Peter Tosh var en av mina stora idoler i slutet av 70-talet.
"Lame Duck Day". Hmm. Vet inte om jag ska bli bestört eller glad - varandes djurvän.. (är de eller ska de bli?)
Idag är vi precis mitt emellan vintersolståndet och vårdagjämning! :-)

2006-02-06 @ 23:25:25
URL: http://spaces.msn.com/lifeode/
Postat av: CrazyYoda

...glöm för allt i världen inte bort Hans Sheikes Do-ris...eller njaaäe...de va kanske Go-ris?
...minnet e inte va de borde va längre. =))

Jasså...ni ska där-åt...det var länge sen man var så långt borta...nämen hi-hi nu ljög jag visst, det var jag ju redan i går... =)
Skulle va spännande å "hänga" med, sist var jag med Gollum och fotvandrade i alperna:http://surl.se/akhz

Ha,ha,ha tyckte först det stod kyskhetsbältesdagen, nä nu e de nog dags för slafen...bye-bye!

//:~CY

Ps.
Klickat mig igenom alla dina fina dorislänkar nu och med mitt kassa minne så tyckte jag de var lika spännande hos varenda en... ;-)

2006-02-07 @ 01:22:18
URL: http://spaces.msn.com/crazyyoda
Postat av: Anna

Hej!
Agnes undrade så vem denna mormor var....
Kul med hemlig vän.
Jag kan inte fatta ditt dilemma över sidan du kommer till. När jag klickar från Ex Niccans sida kommer jag rätt.
Hmm tål att tänkas på.
Kram iaf
Mammaanna
Ps. Nu har jag trixat lite. Prova nu:)

2006-02-07 @ 08:35:13
URL: http://spaces.msn.com/alu039mammaanna
Postat av: Anki

Du håller då reda på det mesta....
Jag håller bara reda på mig själv, det vill inte säga lite de!!!!

Tjillevipp tjejen från Anki

2006-02-07 @ 08:39:13
URL: http://spaces.msn.com/antipeters/
Postat av: Aniara

Och så vill jag förstås tacka för att du gjorde både mig och allmänheten uppmärksam på att det var min dag i måndags.
Lite ovan vid så mycket namnsdagsfirande ju!
Fast den där tårtan skall vi väl tala tyst om . Vart lite platt.
Och nu fattar jag ju också varför jag vart tilldelad den där ank-dagen tidigare.
Fast lame och lame . . .

2006-02-08 @ 21:51:47
URL: http://spaces.msn.com/members/AniarasPlace/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback