14 februari

?Den 14 februari är en dag som går i hjärtats tecken.
Då tänker vi alldeles speciellt på dom som vi tycker om.
Och det kan man ju göra på många sätt. En röd ros till en hjärtans kär,
kort, kuddar, nallar, konfekt - allt går ju i hjärtats tecken.
Att uppvakta på Alla Hjärtans Dag är inte någon speciellt gammal sed här i Sverige. På 50-talet så började vissa större varuhus att uppmuntra till att fira denna dag. Men det blev inte så mycket väsen ändå utan det var först på 90-talet som kärleksfirandet tog fart?. ?


Läs färdigt den här grundliga beskrivningen som sträcker sig så långt tillbaka
som ursprunget i Rom år 269 e Kr hos
Ulla-Jane



Dagens namn
Valentin har använts i Sverige sedan 1400-talets mitt. Namnet, ursprungligen Valentinus, kommer från latinets valens som betyder "stark" eller "frisk".

Idag firas
St. Valentine's Day, eller Alla Hjärtans dag i Kanada, Sverige, USA, Australien, Bosnia-Herzegovina,
Japan och Schweiz (säkert i fler länder än dessa!)

Trifon Zarezan (Vinodlarnas dag) firas i Bulgarien

Udda firande idag är
Ferris Wheel Day
Call In Single Day
Have a Heart Day
Race Relations Day
Quirky lone Day
Congenital Heart Defect Awareness Day
Heart to Heart Day

Denna vecka pågår
Förutom veckolånga teman som ni hittar i gårdagens blogg, tillkommer idag

Condom Week som pågår 14-21 februari
Mus Avdelare

Så mycket mer ska jag inte glädja er med just nu -

en lägesrapport bara

Kaffe: påtåren väntar
Katt: har lagt sig att sova igen
Väder: sol, blå himmel, -6,1
Planer: ja ni skulle bara veta...
Status: oroväckande energisk
Lyssnar på: Pink Floyd

Klicka här för att komma tillbaka till början

Kommentarer
Postat av: Hasse

Tycker inte om alla hjärtans dag, mors dag eller fars dag för det känns att man kan skita i det/dem alla andra dagar och så är det ju inte

Kram
Hasse

Postat av: CrazyYoda

...Blink-Blink!!

Flirt-veckor är trevligt...kommersiella jippon däremot intresserar mig föga...tittar in ändå med en liten påse kara-meller för att visa min uppskattning...

*Ha en bra dag*
//:~CY

2006-02-14 @ 12:25:48
URL: http://spaces.msn.com/crazyyoda
Postat av: Åsa

Kommersiellt eller inte, lite extra kärlek är ju aldrig fel...Kramar från Åsa

2006-02-14 @ 13:05:11
URL: http://spaces.msn.com/mammagris/
Postat av: Aniara

Uj, verkligheten!?
Den där otäcka saken.
Tror minsann att den ligger och lurar i en krök nära mig också. Får se om den försöker fånga in mig eller ej. Ligger lite utanför min påverka just ju.
Dessutom är det lätt att bli lite blyg på olika områden, efter hand.
Hm.
Lycka till med allvaret!
Och Sccchkåål!
=)

2006-02-14 @ 17:05:05
URL: http://spaces.msn.com/members/AniarasPlace/
Postat av: Anki

Slinker in o avlämnar en STOR KRAM till en go vän.

Anki

2006-02-14 @ 20:00:30
URL: http://spaces.msn.com/antipeters
Postat av: Anna-Lys

Hög ljudet ... hör ej vilken Pink Floyd platta du lyssnar på ;-)

2006-02-14 @ 23:49:53
URL: http://spaces.msn.com/members/Anna-Lys/
Postat av: Anna

Jag har tänkt på de mina på allahjärtans dag. Jag tycker att det räcker:)
Kram mammaanna

2006-02-15 @ 08:38:59
URL: http://spaces.msn.com/alu039mammaanna

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback