Hoodoo och Myrten

Magic can reshape your life.
Jag ska börja träna. 44553-68

Ester!
Är det inte henne Martin Ljung ropar på i en sketch från förra seklet?
Hon har namnsdag idag så vi kan alla förenas i ett ljungande rop: ESTER!
Det är ett bibliskt namn och betyder möjligen myrten. Så vi ger alla Estrar en myrtenkvist på namnsdagen

Hos
Drakenius hittade jag den korrekta, lite torra och tråkiga beskrivningen:
Myrten - Myrtus communis Formell och tålig orangeriväxt.

Så fram med den riktiga Örtaboken och där minsann:
Myrten har spelat en framträdande roll vid kulthandlingar och ceremonier.
Egyptierna använde kvistar som prydnad vid festligheter.
Hos grekerna var den helgad åt Afrodite, hos romarna åt Venus.
I mellaneuropa smyckas bruden med en myrtenkrans, en tradition som kan hänga ihop med att på medeltiden användes te tillrett av myrtenblad som medel mot oönskade graviditeter. Efter bröllopet behövde inte bruden dricka det längre.

Udda firande idag
  • Bunsenbrännarens dag
  • ?hon är rolig på det sättet? ? dag
  • Musselskalens dag (om det åtminstone varit musslans dag men bara skalet??)

Klicka här för att komma tillbaka till början

Kommentarer
Postat av: Larsapojken

Bunsenbrännarens dag -härligt! Jag minns fysiklaborationerna på kommunala mellanskolan med bunsenbrännare och glaskolvar. Och när kusin Hans-Emil och jag låg på golvet i lyan på Taborsbergsvägen och pluggade läxor. Vi hade dragit en slang från gasspisen i köket till en bunsenbrännare i rummet för att slippa resa oss för att koka kaffe. Jajjemän!

2006-03-31 @ 10:44:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback