Kladdiga Kanelpluttar!

Bland mina recept dök det här tipset upp - så alla förkylda!
Dags att fixa medicinen!


1 dl vatten
ca 3 msk agar agar (gelatin från havsalger, finns i hälsokosten)
1 dl råsocker
0,5 - 1 dl malen kanel (mängd efter smak, typ farbror Melker i Saltkråkan "salt efter behag", det minns ni?)


Värm vatten och agarpulver i en kastrull tills agar-flingorna löses upp. Låt svalna.
Blanda socker och kanel, häll i gelélösningen och rör om till en slät massa.
Lägg i iskubsform och kyl i frysen några timmar.
Gräv sen vid behov ut små kluttar med en tesked (fingret går också bra :))
och låt smälta på tungan.

Mums. Och frisk blir du.
Kanel är känt sen 1600-talet, minst, för att det lindrar förkylningsbesvär. Hostiga barn fick t ex med sig en kanelstång att tugga på i kyrkan så de inte skulle hosta under predikan.

Klicka här för att komma tillbaka till början

Kommentarer
Postat av: Lillatanta

Ja nu kommer tanten på besök vad jag har saknat att vara här och läsa och se hur du har det.
En hel vecka utan dator det ger abstinens det.Men nu har jag piggnat till.Vilket tips ska provas just nu är ungarna konstant snuvi´ga så tack för tipsKraaaam och tack för att du tittat in till mej i bland jag blir så glad.

2006-02-20 @ 15:35:39
Postat av: Fru Sund

Hej, jag tog receptet. Det var en nyhet för mig, att man köper agar i hälsokosten. Förr köpte jag det på apoteket för att mata mina bananflugor med. Numera har jag inga bananflugor, så jag köper inte agaragar. Det finns inget som botar förkylning, den går över av sig själv. Dock kan dessa medikamenter göra tillvaron drägligare under sjukdomen.

Postat av: Aniara

Fast den där havsgelén låter inge . . .hm, jo kanske med hjälp av sockret och kanelen.

2006-02-21 @ 06:31:58
URL: http://spaces.msn.com/members/AniarasPlace/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback