Seneca och verkligheten


Qilin har ett problem. Inte allvarligt men tidskrävande.
När jag ska leta efter en uppgift om en sak ? då hittar jag på vägen ett antal andra intressanta uppgifter. Naturligtvis följer jag då dessa nya länkar, som i sin tur leder till nästa?
och på det viset fortsätter det och jag glömmer snabbt bort vad jag skulle söka efter.

Verklighet och vad det är, har filosofer funderat över, det jag kommer fram till (jodå, jag tror ju att jag är smart) när jag tänker har ofta någon annan tänkt ut för åtskilliga år sedan. Bara mycket bättre.

Död, men klok
Om
Joelle 27 okt 2005 kunde snatta ett citat så tar jag mig för att snatta från henne? sen om det blir diskussion kan vi ju fundera över vem som är den mest skyldige. Å andra sidan har jag boken stående i min bokhylla, är bara för lat för att hämta den
Joelle skriver: ?Måste lägga in ett citat jag läste. Klipp-o-klistrat o hade Seneca levt hade han nog blivit arg på mig för att jag lägger ut hans ord. Men nu är han ju död. Iofs snattade jag citatet från en annan bok än Senecas, men det får nog stå för den författaren. Ju...:

'' [Människor] äro ivrigt sysselsatta med
planer på att förbättra sitt liv. /.../Men
detta siktande på framtiden innebär en
stor livsförlust. Det flyttar fram varje
dag, det rycker bort det närvarande medan
det ger löften för ett ovisst kommande.
Det största hindret för ett verkligt liv är
den förväntan som beror av morgondagen,
men förlorar den dag som är. Du ordnar
och ombesörjer vad som ligger i ett ovisst
ödes hand, men vad du har i din egen hand
det låter du fara /.../ Deras liv är
ytterst kort, som jämt äro
i sysselsättning. ''
Seneca Om livets korthet, ca 50 eKr


Kommentarer
Postat av: Anki

Upplysningsvis
-jag är dig tätt i spåren.
-jag har sparat din adress
detta innebär
-du blev inte av med mig.
Jag kommer fortsätta förfölja dig o dina bloggar här med.....så de så
Anki

Postat av: Aniara

Alltså, han Seneca tvingades väl ta livet av sig inte så himla många år efter att han den andra spikades upp.
Tror knappast att han kommer springandes och ropar nått om copyright . . .
;-)

2006-01-23 @ 19:23:51
URL: http://spaces.msn.com/members/AniarasPlace/
Postat av: Anna-Lys

Jag tar alltid ut glädjen i förskott. Annars blir det aldrig någon. (Aksel Sandemose)

:-))

(Sandemose oxå farsa till Jantelagen)

2006-01-23 @ 21:27:24
URL: http://spaces.msn.com/members/Anna-Lys/
Postat av: Uffe

Det du råkat ut för är uppslagsverkssjukan (som Torsten Ehrenmark beskrivit), fast i en ny elektronisk form. I Ehrenmarks version slutar hela sökandet efter en kunskap med att alla trettio delarna av uppslagsverket ligger på golvet och han fått en hel del nya kunskaper men glömt vad han letade efter. Du kan alltså glädja dig åt två saker:
1. Du har(precis som TE) fått en rad nya kunskaper som du inte ens visste att du behövde.
2. Eftersom du använder internet behöver du inte samla ihop uppslagsverket efter dig.

Uffe

PS Kul att du bytt blogg-leverantör, nu kan man ju lämna kommentarer utan att ansluta sig till Bill Gates supporterklubb.

2006-01-25 @ 20:13:22
URL: http://ufan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback