21 februari

Dagens namn är Hilding,
ett mansnamn med fornnordiskt ursprung, bildat av 'hildingr' - 'hövding'.

Denna dag i historien
  • 1431 Rättegången mot Jeanne D’Arc, (1412-1431), nleddes.
  • 1808 Ryssland anföll Sverige vid Abborrfors i Finland. Det kom att bli ett två år långt krig.1809 retirerade de ryska styrkorna norrut och fredsavtal slöts i september 1809.
Idag firas
  • Kung Harald V har födelsedag, han föddes 1937 och blev 1991 kung av Norge.
  • Ekushey Day eller Shaheed Dibash (Martyrernas Dag) i Bangladesh, Den 21 feb 1952 genomförde ett antal studenter en kampanj för att språket ‘Bangla’ skulle antas som ett av de officiella språken i Pakistan. Många dödades när polis öppnade eld mot dem.
    En minut efter midnatt den 21 feb anländer numera Bangladesh president till Shaheed Minar, en minnesplats, för att betyga sin aktning för de studenter som blev martyrer för språket. Han åtföljs av andra ledare och represanter för flera organistioner.
Under dagen besöker människor Shaheed Minar för att uppmärksamma dem som gav sitt liv för rätten till ett eget språk.

FN-dag
Internationella dagen för modersmål
Den internationella dagen för modersmål är instiftad av UNESCO och uppmärksammar rätten till utbildning på modersmål, till ökad förståelse för kulturell mångfald och tolerans för andra människor. Myndigheten för skolutveckling ”Tema Modersmål” bidrar till firandet av Modersmålens dag gemom att dagen till ära presentera den första versionen av ett Bild- och ljudlexikon på arabiska/engelska/svenska språk.

Udda firande
  • Card Reading Day
  • Love Your Pet Day
  • Single Tasking Day
  • S:t Eleanora's Dag

 Denna vecka pågår
21-28 feb Karnevalen i Venedig

Klicka här för att komma tillbaka till början

Kommentarer
Postat av: Anki

Då åker vi dit...till Venedig....hoppa på nu bär de av.........bastkjol på....tjoho...

2006-02-21 @ 11:27:05
Postat av: Anonym

...Hmmm!

Inte visste jag att fröken var sååå intresserad av Agronomi...???
Kanske jag ska komma till ett SÄDes-fält i era hemtrakter och demonstrera APPARATen...??? *Fniss*

Lervälliga Hälsningar
Hr. Van.ligBond.Tjuv

Postat av: Mingo

Kollade den där gruppen - men den verkade alldeles för intelligent för mig - så jag håller mig till mina bloggar *s* ....

Och inte lär jag hitta nåt annat träd i skogen heller .... inget som matchar mig och vice versa ..

2006-02-21 @ 12:22:19
URL: http://spaces.msn.com/mingogirl
Postat av: Anna-karin

jag följer till venedig gumman handlöst...kram

2006-02-21 @ 13:12:34
URL: http://anna-k67.blogspot.com
Postat av: Anna-Lys

Mycket att nappa på här idag :-))

2006-02-21 @ 18:03:07
URL: http://spaces.msn.com/members/Anna-Lys/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback